22 miljard paar schoenen belanden jaarlijks bij het oud vuil, concludeerde schoenenmerk Vivobarefoot in 2020 in een eigen onderzoek. Dat hoeft niet zo te zijn, denken ze bij de Rotterdamse startup Wear. Het bedrijf van ondernemers Lorenzo van Galen (32) en Pim Roggeveen (29) verkoopt oude, gebruikte sneakers via een eigen webshop tegen een gereduceerde prijs.

Niet dat die sneakers vol gebruikssporen de deur uitgaan. Die lappen ze in Rotterdam weer zo op dat ze er als nieuw uitzien. In de Rotterdamse loods prijken enkele stoommachines, die de startup er speciaal voor heeft aangeschaft.

Van Galen pakt twee oude, witte Nike-schoenen op. De ene zit vol moddervlekken, de ander is gereinigd en weer spierwit. Amper van nieuw te onderscheiden, los van het feit dat de veters nog vies zijn. “Die moeten we nog schoonmaken”, zegt Van Galen. Inderdaad, zelfs de veters probeert hij zo vaak mogelijk een tweede leven te geven.

Lorenzo van Galen en Pim Roggeveen in het magazijn van hun startup Wear.
Lorenzo van Galen en Pim Roggeveen in het magazijn van hun startup Wear.
Wear

De zolen onderaan de schoenen vervangt het bedrijf dan weer niet. "Dat zouden we dolgraag willen doen", zegt Roggeveen, "maar daarvoor hebben we de industrie nodig. Als Nike of Puma met een dienst zou komen waarbij we originele zolen kunnen bestellen, zouden we dat kunnen doen."

Gaan de tweedehands schoenen bij Wear dan niet snel kapot nadat je ze koopt? "We doen geen claims over de houdbaarheid", zegt Roggeveen. Wel stelt hij geen tweedehands sneakers aan te bieden met kapotte zolen of andere defecten. "We proberen altijd sneakers te selecteren die nog een tijdje mee kunnen. Als de schoenen toch snel kapot blijken te gaan, bieden we klanten vaak een gratis reparatie aan."

Het punt van houdbaarheid blijft hoe dan ook een uitdaging voor Wear. "Een grote meerderheid van de producenten maakt sneakers die niet bedoeld zijn voor langer gebruik", zegt Roggeveen. "Dit noem je ook wel planned obscolescence [geplande veroudering, red.]. Designers krijgen de opdracht om iets te maken wat na zo'n twee jaar kapot gaat, zodat bedrijven daarna weer nieuwe producten kunnen verkopen. Wij zijn daarbij dus overgeleverd aan de gratie van ontwerpers."

Markt voor tweedehands producten in de lift

De markt voor tweedehands, opgelapte producten is desalniettemin al jaren groeiende. Zogenoemde gerefurbishte smartphones of laptops gaan op platforms als Refurbished of Swappie als warme broodjes over de digitale toonbank.

Ook het hergebruiken van kleding nam de laatste jaren vaart, onder meer door het online verkoopplatform Vinted. Tweedehands kledingwinkels tekenen het straatbeeld in hippe stadswijken. Onder de noemer 'vintage' richten zij zich op veelal jonge, mode- en klimaatbewuste consumenten. Al heb je in dit soort winkels altijd wel een hoekje met oude schoenen, de tweedehandsmarkt voor schoenen kwam tot dusver amper van de grond.

Aan tweedehands schoenen kleeft toch een beetje het stigma dat je de oude zweetstappers van een ander overneemt. Doordat ze bij Wear hun sneakers van top tot teen reinigen, hoeven klanten zich daar geen zorgen over te maken, bezweert Van Galen. Wel stoppen de ondernemers standaard een zelf geproduceerde - "deels gerecyclede, ergonomische" - binnenzool in de oude stappers. "In de begindagen deden we dit niet", zegt Van Galen. "Toen kregen we van sommige klanten te horen dat ze de voet van de vorige eigenaar er nog in voelden."

De ondernemers hopen zo ook twijfelaars over de streep te trekken. "Tweedehands kleding vindt iedereen tof", zegt Van Galen. "Tweedehands schoenen, dat gaat voor velen een stapje verder." Lacht: "Pun intended. Dat stigma willen we doorbreken."

En dat lukt tot dusver heel aardig. Liefst 20.000 oude schoenen stellen de ondernemers tot dusver een nieuw leven te hebben gegeven. Die schoenen halen ze uit allerlei hoeken, legt Van Galen uit: "We kopen ze in bij kledingsorteerders, direct van consumenten en krijgen ze als donatie."

Van Galen loopt naar een hoek in de loods, waar kasten vol schoenendozen staan opgesteld. Hij opent er eentje, met een setje Nike-sneakers erin. "Dit zijn volledig nieuwe schoenen, die Nike over had. Ook dit soort overtollige voorraad van merken kopen we sinds kort in. Vaak hebben klanten ze teruggestuurd, bijvoorbeeld omdat de maat niet goed bleek te zijn. Merken kunnen die sneakers dan niet meer als nieuw verkopen. Meestal vernietigen ze zulke schoenen, omdat het goedkoper is."

Het gros van hun waar kopen de ondernemers in bij textielinzamelaars. Dat levert soms uitdagingen op, zegt Roggeveen. "We kunnen niet selecteren op maten of seizoenen."

Er komen dus óók geregeld schoenen binnen waar de startup niets mee kan. Die zijn bijvoorbeeld merkloos, terwijl Wear alleen merkschoenen aanbiedt. Van Galen en Roggeveen hebben ze in een zestal grote plastic zakken gepropt, die rechtsachter in de loods liggen opgesteld. "We doneren deze zakken aan organisaties voor daklozen", legt Van Galen uit. "Deze merkloze sneakers zijn vaak nog in prima staat, alleen kunnen wíj ze niet verkopen."

De zakken zitten ook vol met oude zolen. "Doordat we de zolen vervangen, houden we oude exemplaren over", zegt Van Galen. "Die proberen we op deze manier alsnog een bestemming te geven."

En als zelfs daklozenopvangen voldoende schoenen hebben, kun je er altijd nog iets creatiefs mee doen. Achter in de loods aan de muur heeft Van Galen met oude schoenen een kunstwerk bevestigd in de vorm van een boom. "Lorenzo is de creatieve man hier", lacht Roggeveen. In de koffiehoek heeft Van Galen zelfs een tafel en stoelen gemaakt van zakken met oude schoenen. "Daar houden we vaak onze lunch", zegt hij.

Van oude schoenen kun je zelfs stoelen en tafels maken, laten ze bij Wear zien.
Van oude schoenen kun je zelfs stoelen en tafels maken, laten ze bij Wear zien.
Wear

Wear begon als reinigingsdienst voor sneakers

Het duo lanceerde hun webshop begin vorig jaar. Ze begonnen Wear in 2021 aanvankelijk als reinigingsdienst voor oude sneakers. De twee zelfverklaarde sneakerliefhebbers zetelden in die dagen in een winkeltje in het centrum van de Maasstad, waar ze onder meer vijf mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan werk hielpen. "In Rotterdam heb je veel mensen die moeilijk aan werk kunnen komen", zegt Van Galen. "We wilden werk verschaffen aan deze groep."

Het sloeg aan. De reinigingsdienst trok zowel sneakerliefhebbers als mensen die duurzaamheid belangrijk vinden. "De eerste groep loopt doorgaans op dure sneakers en wil die zo lang mogelijk laten meegaan", zegt Van Galen. "De tweede groep wil haar eigen sneakers óók zo lang mogelijk mee laten gaan, maar dan vanuit een klimaatoogpunt."

Dat jaar gingen ze op bezoek bij het Utrechtse Sympany, dat afgedankte kleding sorteert. Het viel de twee op dat er heel veel sneakers tussen lagen die nog best in een prima staat verkeerden. Zonde, vonden Van Galen en Roggeveen. Ze besloten daarop om voortaan ook oude sneakers in te kopen, die zelf op te kalefateren en weer in hun winkel als refurbished te verkopen.

Retailer Bristol klopte aan voor een samenwerking. De kledingwinkel maakte in Rotterdam winkelruimte vrij waar de twee hun opgefriste, tweedehands merksneakers konden vermarkten. Een voor de startup nieuw, minder kapitaalkrachtig publiek bleek daar ook wel oren naar te hebben. "We trokken opeens een nieuwe groep mensen die om de prijs op zoek waren naar schoenen voor 30 tot 40 euro", zegt Van Galen. Inmiddels ligt zijn merk dan ook in zes Bristol-winkels in Nederland en België. Voor de Bijenkorf startten de twee in de tussentijd een separate schoonmaakdienst.

Bijna ging startup Wear over de kop

Zowel een schoonmaak- als verkooptak in de lucht houden, bleek in de praktijk een wel erg drukke bezigheid voor de ondernemers. Ze besloten daarom in 2023 om hun schoonmaakdienst vaarwel te zeggen en zich volledig te richten op hun verkoopactiviteiten.

Eerst probeerden ze het nog met zowel hun stenen als online winkel, maar dat bleek ook een uitdaging. Afgelopen zomer ging Wear zelfs bijna over de kop, zegt Van Galen. "De winkel was moeilijk break-even te krijgen. We hadden wel zestien mensen in dienst, waardoor we met hoge personeelskosten kampten. Door de sterk gestegen energieprijzen betaalden we bovendien grote bedragen voor onze stoommachines."

De twee besloten daarop hun fysieke winkel af te stoten. Door volledig online te gaan, konden ze het met tien minder werknemers doen. Ook drie van de vijf mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt moesten hierdoor vertrekken. "Erg jammer", vindt Van Galen, maar kostentechnisch kon het volgens hem niet anders. "Wel hebben we deze groep aan ander werk kunnen helpen. Ook is één van hen een eigen schoonmaakdienst begonnen. Dat is heel leuk om te zien."

Regels maken circulair ondernemen ingewikkeld

De twee opereren dan ook in een uitdagende bedrijfsbranche. Alleen al vanwege de regelgeving, vindt Roggeveen. "Over ons product wordt wel drie keer 21 procent btw betaald: wanneer de schoenen als nieuw worden gekocht, wanneer wij ze tweedehands opkopen en als we ze weer verkopen. En dat terwijl de overheid juist toe wil naar een circulaire economie. Stel dat we een korting op de btw konden krijgen, dan zouden onze marges erdoor verbeteren. Die van grote sneakerproducenten zijn nu véél beter dan de onze."

Hoe het ook zij, winst hopen de twee in 2025 te maken. Afgelopen jaar bedroeg de omzet van Wear volgens Van Galen "bijna een half miljoen euro". Voor dit jaar mikken de twee uit van een groei van 40 procent, oftewel een omzet van zo'n 700.000 euro.

Lorenzo van Galen en Pim Roggeveen mikken dit jaar op een omzetgroei van 40 procent.
Lorenzo van Galen en Pim Roggeveen mikken dit jaar op een omzetgroei van 40 procent.
Wear

Investeerders Rabo Foundation en Stichting Doen staken al eens 175.000 euro in het bedrijf. Zij investeren nu nog eens 2 ton, maakt Roggeveen bekend aan Business Insider Nederland. "Dit geld willen we gebruiken om ons platform te verbeteren en voor een nieuwe inzamelmethode."

Sinds ze hun dienst zijn begonnen, is de markt wel wakker geworden, vinden de ondernemers. "Bedrijven als Allbirds, Veja en On Running experimenteren nu ook met reparaties", zegt Roggeveen. Zelfs Nike promoot het reinigen van oude sneakers sinds enkele jaren, al biedt het merk er zelf geen dienst voor aan.

"Bedrijven waren bang voor kannibalisatie van hun eigen markt, maar dit blijkt mee te vallen," zegt Roggeveen. "Misschien hebben ze wel geleerd van Apple. Dat was eerst tegen refurbished iPhones, maar is inmiddels zelf een grote speler in die markt. Zo snel kan het gaan."

LEES OOK: Amsterdamse startup verwerkt oude melkpakken en visnetten tot nieuwe, 3D-geprinte interieurs – en krijgt hulp van wetgeving